Rich Larson

BIOGRAPHIE

Rich Larson est né en 1992 à Galmi au Niger. Il a étudié au Canada puis à Rhode Island, a travaillé en Espagne et vit actuellement à Ottawa, au Canada.

En dehors de l’écriture, il aime le football, le basketball, les langues étrangères, les voyages, le dessin et le billard.

Sa première publication remonte à 2011 et il est également l'auteur de textes de littérateure générale et de poèmes.

Source principale : site personnel de Rich Larson (consulté en septembre 2019)

UNIVERS

- The Violet Wars (SF, jeunesse ?)

Un jour, un gigantesque vaisseau extraterrestre fait son apparition au-dessus de la cité l'isolant du reste du monde. Les adultes sont rendus impuissants par des sortes de parasites implantés à la base de leur cou qui leur donne l'illusion de continuer à mener leur existence habituelle, alors que leurs corps n'ont pas plus d'autonomie que des marionnettes.

Les enfants sont parqués dans des entrepôts mais les parasites ont pour effet secondaire de leur donner des pouvoirs quasi-magiques. Ceux qui parviennent à s'échapper sont poursuivis par des copies de leurs mères. Parmi ceux-ci , un groupe d'enfants occupe un théâtre qu'ils ont baptisé le Pays de Nulle Part en référence à Peter Pan. Eux-mêmes se surnomment les Enfants Perdus comme dans le roman de J. M. Barrie. Violet, une adolescente trans, joue plus ou moins le rôle d’une Wendy badass dans ce groupe dont le chef est Wyatt, charismatique mais un peu dingue comme Peter Pan lui-même. (d'après Gary K. Wolfe, Locus, juillet 2018)

ROMANS

R.01 Devolution (cyberpunk), ???

* Prix Amazon Breakthrough Novel 2011 : finaliste

R.02 Annex (univers The Violet Wars), Orbit, juillet 2018

"At first it is a nightmare. When the invaders arrive, the world as they know it is destroyed. Their friends are kidnapped. Their families are changed.

Then it is a dream. With no adults left to run things, Violet and the others who have escaped capture are truly free for the first time. They can do whatever they want to do. They can be whoever they want to be.

But the invaders won't leave them alone for long..." (Présentation de l'éditeur)

* Prix BSFA 2018 : nomination préliminaire (meilleur roman)

* Prix Locus 2019 : 10e place (meilleur premier roman)

* Prix Sunburst 2019 : finaliste (fiction adulte)

R.03 Cypher (univers The Violet Wars), Orbit, annoncé pour septembre 2020

"The gripping sequel to Rich Larson's beautiful and gut-wrenching debut Annex about two outsiders surviving, fighting back, and finding family at the end of the world.

The invasion is over, but not all the aliens are gone. As the outside world learns what happened to the city, Violet and Bo struggle to keep their ally Gloom hidden from prying eyes.

Those in power believe he is the key to unlocking the invaders' technology, and will stop at nothing to capture him.

All the while, the invasion's survivors are being drawn to a mysterious anomaly that might be their destruction -- or their salvation from an even greater threat." (Présentation sur Goodreads)

RECUEILS DE NOUVELLES

C.01 Datafall: Collective Speculative Fiction, (7 nouvelles), août 2012

Contient : Every So Often ; Memory Cathedrals ; Loopholes ; Back So Soon ; Factory Man ; Datafall

C.02 Tomorrow Factory, Talos Press, octobre 2018

Contient : Introduction by James Patrick Kelly ; All that Robot Shit ; Atrophy ; Every So Often ; Ghost Girl ; The Sky Didn’t Load Today ; You Make Pattaya ; Extraction Request ; Meshed ; The Ghost Ship Anastasia ; Chronology of Heartbreak ; Dreaming Drones ; Let’s Take This Viral ; Brute ; Your Own Way Back ; I Went to the Asteroid to Bury You ; Capricorn ; Edited ; Circuits ; Razzibot ; Datafall ; Motherfucking Retroparty Freestyle ; An Evening with Severyn Grimes ; Innumerable Glimmering Lights

2020 (France uniquement) La Fabrique de demain, recueil composé par Ellen Herzfeld & Dominique Martel, traductions par Pierre-Paul Durastanti, Le Bélial’, collection Quarante-Deux, annoncé pour 2020

CHAPBOOKS

2017 Dark Warm Heart (nouvelle, horreur), Tor.com, avril 2017

Traduction : Sombre Coeur chaud, traduit par Émilie Laramée, Solaris #209, janvier 2019

Parution simultanée dans Tor.com

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Kristine trouve que, décidément, Noël se conduit bizarrement depuis son retour d'un voyage d'études dans le Grand Nord. Il y a plusieurs semaines, il l'a appelée de l'hôpital où on le soignait pour de graves gelures à cause d'une panne de Ski-Doo qui l’a obligé à gagner le village à pieds et qui a failli le faire mourir de froid. Dans son délire, il affirmait avoir vu un vieil homme nu, décharné, plus haut que les arbres et dépourvu de visage sinon un grand trou à la place de la bouche.

Depuis, Noël ne mange plus, laisse porte et fenêtres ouvertes alors que la température approche trente degrés au-dessous de zéro et laisse des traces de morsures sur les bras de Kristine quand ils font l’amour. Il paraît obsédé par les retranscriptions de ses interviews. Voyant l’inquiétude de sa femme, il lui demande une semaine pour achever son travail. Kristine accepte. (P.C.)

L'avis de FeydRautha (consulté en février 2020)

L'avis de Gromovar (consulté en février 2020)

Repris dans l'anthologie The Best Horror of the Year: Volume Ten, ed. Ellen Datlow, juin 2018

2018 Our King and his Court (SF), Tor.com, mars 2018

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Publication simultanée dans Tor.com, mars 2018

Scipio, le tueur qu’on surnomme El Cuervo, revient auprès de son chef, El Tirano, un ancien baron de la drogue devenu le maître absolu, après la chute du gouvernement et l’effondrement du pays sous les effets du dérèglement climatique et des bombardements orbitaux Il lui ramène son fils Mateo qui a été kidnappé, mais une rencontre et diverses révélations ont fat de Scipio un autre homme. (P.C.)

2018 Meat and Salt and Sparks (nouvelle, SF), Tor.com, juin 2018

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Parution simultanée chez Tor.com.

Une enquête est confiée à deux policiers, Huxley et Cu, une femelle chimpanzé, seule survivante d’un programme d’amélioration à l’issue duquel on lui a reconnu le statut de personne en plus d’une forte indemnité. Une femme a tué un homme qu’elle ne connaissait apparemment pas. Cu comprend que c’est une « fille-écho », quelqu’un qui loue ses services pour faire tout ce qu’on lui demande par l’intermédiaire d’une oreillette ; il devient ainsi les yeux, les oreilles et les mains de son client. L’affaire se complique quand un message est adressé à Cu, avec une allusion à un passé qui lui revient douloureusement en mémoire. (P.C.)

L'avis d'Apophys

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction & Fantasy of the Year: Volume Thirteen, ed. Jonathan Strahan, avril 2019

Repris dans l'anthologie The Year's Top Robot and AI Stories, ed. Allan Kaster, mai 2019

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction of the Year: Volume Four, ed. Neil Clarke, juillet 2019

Repris dans l'anthologie The Long List Anthology Volume 5, ed. David Steffen, novembre 2019

* Prix BSFA 2018 : présélection (meilleure nouvelle)

* Prix Locus 2019 : 17e place (meilleure nouvelle)

* Prix Sunburst 2019 : finaliste (meilleure nouvelle)

* Prix Hugo 2019 : présélection (meilleure nouvelle)

2019 Painless (SF), Tor.com, avril 2019

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Parution simultané chez Tor.com.

Un programme destiné à concevoir des super-soldats n'a finalement trouvé qu'une réussite : un enfant né avec la capacité de ne ressentir aucune douleur et qui va être appelé Marsili 13, Mars de son surnom. Entraîné puis tilisé comme tueur d'élite pour maintenir la stabilité dans des pays africains, Mars va commencer à avoir des doutes sur les objectifs qu'il sert. Une décision qu'il ne mène pas à bout et la rumeur qui suit vont décider de son destin. (P.C.)

L'avis d'Apophys (consulté en juin 2019)

L'avis de Gromovar (consulté en juin 2019)

Repris dans l'anthologie Some of the Best from Tor.com: 2019 Edition, ed. non crédité, janvier 2020

2020 How Quini the Squid Misplaced His Klobučar (SF), Tor.com, janvier 2020

Lien Internet (consulté en janvier 2020)

Parution simultané chez Tor.com.

Après des débuts de délinquant en Andalousie, Quini, surnommé le Poulpe, a profité du boom qui a suivi la sécession de la Catalogne pour étendre son tentacule sur à peu près tout : armes, drogues, virus.

Le narrateur a travaillé sous ses ordres avant de se faire passer à tabac pour une affaire qui avait mal tourné. Aujourd’hui, il est décidé à prendre sa revanche et à voler à Quini un de ses trésors, une œuvre de Klobučar, l’artiste croate à la carrière météorique qui, après avoir créé une succession de chefs-d'œuvre, s’est taillé le cerveau avec un laser minier lors d'une transmission en direct.

Le narrateur contacte Nat, l’ancienne responsable de la sécurité et maîtresse du truand, elle aussi éconduite sans le moindre égard. Elle lui confirme avoir subtilisé à Quini un échantillon d’ADN lors de leur liaison. Cet ADN ne constitue cependant que la moindre difficulté. Il faut un corps pour tromper le bioscanner et ni celui du narrateur, ni celui de Nat ne conviennent. Il faut un corps totalement dépourvu d’implants, autrement dit un Fleischgeist, un fantôme de chair.

Dans un bar de Poble del Vaixell, une sorte de bidonville sur l’eau, le narrateur rencontre Yinka, dont la mère a refusé, pour des motifs religieux, qu’il ait des implants. Le narrateur le met au courant de son projet et Yinka accepte, même si la perspective de compresser une semaine d’entraînement en dix-huit heures sous environnement virtuel l’inquiète un peu. Le narrateur le rassure, il a les médicaments nécessaires pour leur éviter d’être malades. Ils n’ont pas le choix, il faut pénétrer dans la chambre sécurisée demain soir. (P.C.)

SÉLECTION DE RÉCITS

2011 Every So Often (nouvelle), Birdwell Magazine, 2011

Repris dans le recueil Datafall: Collective Speculative Fiction, août 2012

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2012 Like Any Other Star (), AE/ The Canadian Science Fiction Review, mai 2012

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2012 Datafall (poème), recueil Datafall: Collected Speculative Fiction, août 2012

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Repris dans Strange Horizons, novembre 2013

Repris dans une version révisée (prose) dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2012 Last (nouvelle, SF), Daily Science Fiction, septembre 2012

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2013 Let’s Take this Viral (nouvelle, SF - cyberpunk), Lightspeed, mars 2013 (accompagné du podcast)

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2013 The Mermaid Caper (nouvelle), Beneath Ceaseless Skies #119, avril 2013

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2013 Put Out Every One (), AE/ The Canadian Science Fiction Review, juin 2013

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2013 Chronology of Heartbreak (nouvelle, SF), Daily Science Fiction, octobre 2013

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2014 Loopholes (), anthologie Membrane, ed Rick Wayne, janvier 2014

Loopholes takes us to the 22nd century, where a wealthy murderer has found a new way to dodge the law. But Klaus Barbier, part-time reamer addict and full-time homicide detective, has never been above bending the rules himself.” (amazon.com)

2014 Maria and the Pilgrim (nouvelle), Apex, février 2014

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2014 Ghost Girl (nouvelle, SF), anthologie War Stories: New Military Science Fiction, ed. Jaym Gates & Andrew Liptak, juillet 2014

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris en podcast dans StarShipSofa #492, juillet 2017 ; lien Internet

2014 The Air We Breathe Is Stormy, Stormy (nouvelle), Strange Horizons #11, août 2014

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Repris dans l'anthologie Year’s Best Weird Fiction, Volume Two, ed. Niall Harrison, août 2014

2014 Dreaming Drones (), AE/ The Canadian Science Fiction Review, septembre 2014

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2014 God Decay (nouvelle, SF), anthologie Upgraded, ed. Neil Clarke, septembre 2014

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Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction: Thirty-Second Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2015

Repris dans Clarkesworld #138, mars 2018

2014 Capricorn (nouvelle), Abyss & Apex, 4e trimestre 2014

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2014 Brute (nouvelle), Apex, novembre 2014

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Dans une interview donnée à Andrea Johnson pour Apex en juillet 2015, Rich Larson précise que l'origine de la nouvelle réside dans la saga Venom de la série animée Spider-Man. Il avait alors six ans et a tellement regardé la cassette VHS que cet arc est devenu pour lui une sorte d'archétype dont il a plus tard tiré ce récit.

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2014 Atrophy (nouvelle), Descant, Vol. 44 #4, hiver 2014

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

* Prix Dell 2013: 2e place

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2013 : nomination (excellence en écriture de SF et fantasy)

2015 Meshed (nouvelle, SF), Clarkesworld #101, février 2015 (accompagné d'un podcast)

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Dans un gymnase, Victor, un chercheur de talents, admire la prestation du jeune sportif Oxford Diallo, félicite son père, malade des poumons, et leur propose un contrat avec Nike. Mais quand il évoque un câblage pour que tous ses fans ressentent en direct ses mouvements et ses émotions, Oxford, avec le soutien de son père, refuse catégoriquement. Victor prévient son patron qu’il a découvert la future sensation du basket-ball, mais celui-ci explose quand il apprend le refus du jeune homme et ne lui laisse pas d’autre choix que de le faire changer d’avis. (PC)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction of the Year: Volume 1, ed. Neil Clarke, juin 2016

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction: Thirty-Third Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2016

Repris dans l'anthologie Clarkesworld: Year Nine, Volume One, ed. Neil Clarke & Sean Wallace, avril 2018

2015 The King in the Cathedral (nouvelle, fantasy), Beneath Ceaseless Skies #166, février 2015 (accompagné d'un podcast)

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The King in the Cathedral,” by Rich Larson, presents another tale of life after defeat and yet another cathedral. In this case, Fawkes, the brother of a king, is imprisoned in a cathedral on the outskirts of nowhere by the Illusionist, who killed the king and now rules the kingdom. Fawkes spends his days reading books on strategy and playing war games with an iron automaton named “Otto.” Fawkes’ exile is interrupted by the arrival of a young woman named Eris, who wants Fawkes to lead a rebellion, seize the throne, and relieve the kingdom of the oppression of the Illusionist. Eris, hoping to find a hero, discovers instead someone very human and carrying a great deal of baggage. Fawkes plays a war game with his automaton gaoler. The winner will be crowned the Everlasting Master of Games and undisputed Eternal Ruler of the Cathedral. I won’t reveal the results of the contest; suffice it to say that a newly empowered Fawkes emerges. I enjoyed this tale. Yet, here too I thought that the real story is just beginning." (Douglas W. Texter, Tangent Online, 09 février 2015)

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction and Fantasy 2016, ed. Rich Horton, mai 2016

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2014 : nomination (excellence en écriture de SF et fantasy)

2015 The Sky Didn’t Load Today (nouvelle, SF), Daily Science Fiction, février 2015

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans The Fulcrum, janvier 2017

2015 Don Juan 2.0 (), AE/ The Canadian Science Fiction Review, février 2015

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2015 Brainwhales Are Stoners, Too (SF), Interzone #257, mars-avril 2015

2015 Relocation (nouvelle, urban fantasy), On Spec, printemps 2015

"Relocation” by Rich Larson is a riveting urban fantasy following Agent Dominique as she and her new, inexperienced partner swap a faerie changeling back for the real human baby. When the swap goes wrong, Dominique fears that a failed mission will mean the end of the career that she loves. Larson turns a trope into an engaging story with a satisfying twist at the end." (Michelle Ristuccia, Tangent Online, 06 décembre 2015)

2015 I Went to the Asteroid to Bury You (poème), Abyss & Apex, juin 2015

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2015 Going Endo (nouvelle, SF), Apex, 7 juillet 2015

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"Rich Larson is 23, and he has just made me very angry. There is just no way a man this young should be able to write this well—it just isn't fair. Regardless of my personal problems, he has crafted a nice story in “Going Endo,” full of detailed world-building and fully three-dimensional characters. I have to admit, what with the created dialect, it was a hard slog at first, but you quickly become accustomed to it. Told from the point of view of an unnamed technician, it really is nothing more than a love story that, in the end, becomes a triad. Puck is an exo—a suit of armor designed for combat in open space and equipped with an advanced artificial intelligence. Cena is her “endo”—the human female riding inside, and together they form the best fighting unit in the squad. The tech tends to Puck's needs, growing to love her over time, and jealous over Cena's ability to ride and angry over her neglect of the exo. There is a nice twist at the end that is no surprise at all, but no less satisfying. Recommended." (Clancy Weeks, Tangent Online, 14 juillet 2015)

Repris dans l'anthologie Best of Apex Magazine: Volume 1, ed. Lesley Conner & Jason Sizemore, janvier 2016

2015 Edited (nouvelle), Interzone #259, juillet-août 2015

Traduction : Corrigé, traduit par Émilie Laramée, Brins d'Eternité n°53, avril 2019

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie Wilde Stories 2016, ed. Steve Berman, juillet 2016

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2015 : mention honorable (excellence en écriture de SF et fantasy )

2015 Six Month Ocean (nouvelle, SF), Daily Science Fiction, septembre 2015

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2015 Ice (nouvelle, SF), Clarkesworld #109, octobre 2015

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Sedgewik et son frère Fletcher, deux adolescents, se retrouvent avec leurs parents sur la planète New Greenland, un monde hostile et glacial. Ils y sont les seuls à avoir connu la Terre, des extros den terre. Seul non modifié, Sedgewick a vite compris qu'il n'y a rien d'intéressant pour lui à l’intérieur de la colonie. A l’extérieur, c'est différent, c'est pourquoi les deux frères ont quitté leur chambre en pleine nuit. Au bout du tunnel, ils rencontrent leurs nouveaux amis. Cette nuit est consacrée à une sorte d'initiation. Il s'agit de franchir en courant la distance entre deux pylônes avant que les baleines des glaces surgissent en brisant l'épaisseur gelée. (P.C.)

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction: Thirty-Third Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2016

Repris dans l'anthologie Clarkesworld Year Ten: Volume One, ed. Neil Clarke & Sean Wallace, octobre 2019

2015 The Delusive Cartographer (novelette, fantasy), Beneath Ceaseless Skies #187, novembre 2015

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"Rich Larson’s story “The Delusive Cartographer” tells the tale of two rogues; one of whom infiltrates a prison in an attempt to find a treasure map. The result both is and isn’t what they hope. Set in a world somewhat reminiscent of Fritz Leiber’s Lankhmar, the story is richly written with a tendency to play hide and seek with clues and partial clues hinting at stories untold. The pace of the story fits the constant references to the sea and sailing that dominate the text and the ending, while predictable, is satisfying. The deeper message about regret and redemption plays well with the overall story." (Robert L. Turner III, Tangent Online, 01 décembre 2015)

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2015 : mention honorable (excellence en écriture de SF et fantasy)

2015 Bidding War (nouvelle, SF), Asimov's, décembre 2015

a humorous short story [...] It takes place just the day after tomorrow and continues some current trends to their logical next steps. Wyatt is in a bidding war on a future e-bay. He wants to buy a replica Mesoamerican artifact to impress the woman who just dumped him. As we follow Wyatt on his bidding frenzy, the story comments on clueless males, and the future of e-bay, uber-style rides and especially entertainment. It is fast, fun and probably sadly close to what our lives as everyday citizens will truly be like in a very short time.” (Bob Blough, Tangent Online)

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2015 : nomination (excellence en écriture de SF et fantasy)

2015 Motherfucking Retroparty Freestyle (nouvelle), Escape Pod (sous le titre M.F.ing Retroparty Freestyle), #514, décembre 2015

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Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

2016 Extraction Request (novelette, SF), Clarkesworld #112, janvier 2016

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Le vaisseau d'Elliott et de ses sept soldats s'est écrasé dans une zone marécageuse de la planète Pentecost, où ils combattent des rebelles. Le kit d'impact de Beasley n'a pas fonctionné et il n'est pas en état de demander qu'on déclenche la nanobombre sur sa nuque. Tous votent pour abréger ses souffrances et Elliott s'exécute. Une demande d'extraction a été envoyée mais ils savent qu'ils ne sont pas prioritaires. Ils vont vite découvrir non seulement que la planète n'est pas hospitalière, mais qu'elle est habitée par quelque chose qui ne leur veut pas du bien. (P.C.)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction of the Year: Volume 2, ed. Neil Clarke, avril 2017

Repris dans l'anthologie Clarkesworld Year Ten: Volume One, ed. Neil Clarke & Sean Wallace, octobre 2019

2016 Sparks Fly (nouvelle, SF), Lightspeed #70, mars 2016

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"Rich Larson continues in the humorous vein with “Sparks Fly.” In this America there are people called sparkheads who destroy any technology placed near them. One sparkhead falls for a regular girl and can control himself long enough to go on a date with her. As may be expected, the problems of control pile up for him while on this date. This one is not hysterical but is romantic and sweet." (Bob Blough, Tangent Online, 30 mars 2016)

2016 Seawall (), AE/ The Canadian Science Fiction Review, mars 2016

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2016 Innumerable Glimmering Lights (nouvelle, SF), anthologie Clockwork Phoenix #5, avril 2016

Au sommet du monde, la foreuse s'active, sous le regard de Quatre Courants Chauds qui voit les éclats de glace se détacher. Neuf Épines Cassantes le rejoint et exprime son scepticisme. L'autre côté n'est qu'un mythe, la foreuse ne sortira jamais de la glace. Il le met en garde contre l'hostilité que manifeste une bonne partie de l'opinion publique, même si c'est pour des raisons souvent différentes. Sa vie et celle des siens pourraient être en danger. (P.C.)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction & Fantasy 2017, ed. Rich Horton, juin 2017

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction : Thirty-Fourth Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2017

2016 Sleep Factory (nouvelle, SF), Analog, avril 2016

"In “Sleep Factory,” by Rich Larson, Abdoulaye and his partner Safi work in a sleep factory, where they get plugged in to machines that interface with their dreams so their sleep-consciousness can operate drones that fly over Dubai. As fascinating as this experience sounds, inherent in it are all the usual limitations of insurmountable poverty and factory life. The job is restricted, they need to bribe overseers in order to choose where they are “racked” into the machines, and the job is dangerous—each time they sleep, they run the risk of their brains being fried from surges of energy. They are almost to their goal of having enough money to leave for London, and of course tragedy strikes just before that goal is met. [...]" (Colleen Chen, Tangent Online, 08 mars 2016)

2016 Jonas and the Fox (novelette), Clarkesworld #116, mai 2016

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Le Renard explique à celui qui est censé être son grand-frère, Jonas, âgé de de douze ans, comment il doit se comporter. Jonas a du mal à accepter qu'un cousin, un adulte, se soit téléchargé dans le corps de son petit-frère Damjan, après qu'une chute a laissé ce dernier dans un coma irréversible. Le Renard a dû quitter la capitale après la révolution, il est recherché par les soldats. Jonas le conduit dans un grenier à blé qui abrite un petit vaisseau monoplace dont le pilote mort est encore aux commandes. De quoi continuer le combat. (P.C.)

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction : Thirty-Fourth Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2017

Repris dans l'anthologie Clarkesworld Year Ten: Volume Two, ed. Neil Clarke & Sean Wallace, octobre 2019

* Prix Locus 2017 : 27e place (meilleure novelette)

2016 Espie (nouvelle), Terraform, 26 mai 2016

Lien Internet (consulté en avril 2019)

2016 The Nostalgia Calculator (nouvelle, SF), F & SF, mai-juin 2016

"This quick science fiction story projects a future in which the protagonist, Noel, discovers a trend in people’s reaction to nostalgic products that concerns him. Could this be the approach of an apocalypse? When he raises his concerns, the powers that be predictably beat him down. His ultimate reaction is common to what we see in many people today. [...]" (Kevin P. Hallett, Tangent Online, 07 avril 2016)

* Prix Undergraduate d'Asimov's 2014 : vainqueur (excellence en écriture de SF et fantasy)

2016 Define Symbiont (nouvelle), Shimmer #31, mai-juin 2016

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"a relatively short work in which our protagonist, Pilar, is trapped in an artificial exoskeleton which is forcing her to endlessly ‘run the perimeter.’ It’s an intriguing premise, and Larson takes the story in an unexpected direction as we learn how and why Pilar ended up in her predicament. It’s a bleak tale, but a thought-provoking one." (Kat Day, Tangent Online, 8 mai 2016)

Repris dans l'anthologie Shimmer 2016: The Collected Stories, ed. E. Catherine Tobler, mai 2016

2016 Masked (nouvelle, SF), Asimov's, juillet 2016

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[…] the best story in the July Asimov’s, […] takes us to a near-future where your social media profile has become such an important part of your identity that, without it, you might as well not exist at all – as one unfortunate young woman finds out when she has to struggle with just such a situation “ (Gardner Dozois, Locus, décembre 2016)

Repris dans Apex, janvier 2017

2016 TrashureIsland (nouvelle), Compelling Science Fiction #3, août/septembre 2016

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"Clearly Rich Larson's inspiration for ""TrashureIsland" is Pokemon Go. Bea is developing a game which has you collecting virtual things to win points—but the things are actually litter and trash and the net result is to clean up a beach. The main story is about Bea whose crush has shown up with another girl, ruining her mood. The story is light and sunny, and overall fun to read." (Chuck Rothman, Tangent Online, 14 novembre 2016)

2016 Carnivores (nouvelle), anthologie Strangers Among Us: Tales of the Underdogs and Outcasts, ed. Susan Forest & Lucas K. Law, août 2016

a fast-paced, noirish tale of a recreated Neanderthal trying to discover (and burgle) the secrets of an intensively guarded vault” (Gardner Dozois, Locus, avril 2017)

Repris dans l'anthologie Wilde Stories 2017: The Year's Best Gay Speculative Fiction, ed. Steve Berman, juillet 2017

2016 All That Robot … (nouvelle, SF), Asimov's, septembre 2016

"Carver Seven is a robot. He lives as part of a robot colony on an island. There is one human, Mikhail, who may be the only human alive. Mikhail misses his wife – and Carver Seven misses a robot he loves, Carrier Three, who has been damaged. The two bond – sort of – but the rest of the robot colony is not interested in surviving humans. There is no blinding revelation coming, no true heroism, but simple humanity: another quiet, sad, powerful story." (Rich Horton, Locus, novembre 2016)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018 (sous le titre : All that Robot Shit)

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction & Fantasy 2017, ed. Rich Horton, juin 2017

* Prix des lecteurs d'Asimov's 2017 : vainqueur (meilleure nouvelle)

* Prix Sunburst 2017 : nomination préliminaire (nouvelle)

2016 The Green Man Cometh (novelette, SF), Clarkesworld #120, septembre 2016

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"a strong adventure-oriented story [...] Eris is a cab driver in the City, apparently the last home of humanity on Earth. One day she accepts a lucrative fare from a mysterious man, only to find herself visited by the cops. It appears her fare was an Extinctionist, someone who believes all humans should die and leave the world to nature. And he may have access to a terrible plague... which ends up tying in with Eris’ own history, as a child of a back-to-nature colony on another planet. Eris is recruited to help the police, partly by letting one of them take over her body remotely..." (Rich Horton, Locus, septembre 2016)

Repris dans l'anthologie Clarkesworld Year Ten: Volume Two, ed. Neil Clarke & Sean Wallace, octobre 2019

2016 Water Scorpions (nouvelle, SF), Asimov's, octobre-novembre 2016

another strong story from Rich Larson. [...] about Noel and his new ‘‘brother’’ Danny, actually an alien child rescued from a ship that has crash-landed in Chad. Noel’s mother is a xenobiologist working with the aliens, and somehow Danny has bonded with her. Noel resents this, perhaps mostly because he associated Danny’s arrival with his dead sister, and the story plays out as a sad, character-driven piece, about two lost children.” (Rich Horton, Locus, décembre 2016)

Repris dans l'anthologie Alien Invasion Short Stories, ed. non crédité, mars 2018

Repris dans l'anthologie Not One of Us: Stories of Aliens on Earth, ed. Neil Clarke, novembre 2018

2016 You Make Pattaya (nouvelle, SF), Interzone #267, novembre/décembre 2016

A Pattaya, en Thaïlande, Dorian, un petit escroc, rencontre une prostituée qui a pour cliente une milliardaire adepte du tourisme sexuel, incognito. Avec son aide, il décide de la faire chanter. Dorian est un malin, mais à malin, malin et demi … (P.C.)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction & Fantasy of the Year : Volume 11, ed. Jonathan Strahan, avril 2017

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction of the Year: Volume 2, ed. Neil Clarke, avril 2017

2016 We Are Destroyers (SF), Compelling Science Fiction #4, 2016

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"This science fiction short story portrays a future where an AI has set up a commune of people that it controls through implants. The story follows the fates of a brother and sister. Emmanuel is a member of the commune, while his sister, Elise, is a member of a paramilitary group sent to destroy it.

Elise hopes to save her brother from the massacre. Instead, the AI takes over the actions of the commune members and directs their defense, killing all the paramilitary members. But, too late, the AI realizes that this is just the opening salvo to gauge its defenses. Now it has revealed its full capability. [...]" (Kevin P. Hallett, Tangent Online, 26 décembre 2016)

2016 The Cyborg, the Tinman, the Merchant of Death (nouvelle, SF), Lightspeed #79, décembre 2016

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"It's an honor to serve under Petty Officer Cox, but in "The Cyborg, the Tinman, the Merchant of Death" by Rich Larson, Private Berenson can't help but feel nervous about the astronomical casualty rate of those who do. They say that the Petty Officer is a hero—practically a god—that he doesn't think like other people. It's not long before Private Berenson discovers just how horrifyingly correct the rumors are. [...]" (Nicky Magas, Tangent Online, 27 décembre 2016)

2017 Verweile Doch (But Linger) (nouvelle, SF), Omni, hiver 2017

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"[...] a fine story about a man who can freeze time. Cesar has used this ability throughout it adolescence and early adult years to help him come up with neat comebacks or to steal money, but he is tortured by his failure to save his mother from an accident – and, it becomes clear, to have real relationships with two other women: his sister, and a high school crush." (Rich Horton, Locus, janvier 2018)

2017 The Ghost Ship Anastasia (novelette, SF), Clarkesworld #124, janvier 2017

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Une équipe, envoyée au secours d'un vaisseau qui ne répond plus depuis sept mois, est réveillée à l’approche du contact. Leur objectif est un vaisseau semi biologique, le premier de son genre, un mélange de métal et de viande, dirigé par une IA. Silas sur veille le corps de sa sœur dont la commande de couchette a été percée par un météorite et se raccroche à l’idée que ses schémas neuraux sont sauvegardés, qu’elle n’est pas tout à fait morte. Mais l’étrange vaisseau n’est peut-être pas aussi mort qu’il le paraît. (P.C.)

L'avis d'Apophys

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Military & Adventure SF : Volume 4, ed. David Afsharirad, juin 2018

Repris dans l'anthologie Clarkesworld: Year Eleven, Volume One, ed. Neil Clarke, novembre 2019

2017 There Used to Be Olive Trees (novelette, SF), F & SF, janvier-février 2017

This one takes place in a desolate far-future where dwindling enclaves of humanity struggle to survive in a world dominated by ‘‘gods’’ who mostly sail by overhead, ignoring the problems of those below, although occasionally they will grant a ‘‘miracle’’ of one sort or another if petitioned in the proper manner. It soon becomes clear that the gods are AIs and machine intelligences of different sorts, and the important people in the human enclaves are those who can successfully control the implants that let them communicate with the machine gods, something most people can’t do. Having failed a test of his ability to do so three times, the apprentice Valentin runs away from his enclosed enclave and sets off across the wasteland, once the campo, where there used to be olive trees, and vineyards, and rich human towns. He soon is captured by a feral human, a wilder, and becomes involved in a vivid adventure which brings him into closer contact with the enigmatic and often-capricious gods, and forces him to make hard choices about what’s really important in the world. This stands on its own feet well, but would also make a good opening for a novel.” (Gardner Dozois, Locus, juin 2017)

Dans une interview publiée sur le site sfsite.com, Rich Larson explique qu'il a écrit cette novelette alors qu'il enseignait l'anglais dans une petite ville espagnole, non loin de Seville. Elle traite de l'altérité, du devoir et du passage à l'âge adulte dans une Andalousie post-apocalyptique. Du point de vue des concepts et de l'esthétique, il a fait des emprunts à Matrix, Autofac de Philip K. Dick et à la série The Seventh Tower de Garth Nix. L'inspiration lui est venue d'un rêve dans lequel des gens erraient à l'extérieur d'un dôme noir et lisse qui était une usine automatisée refusant de collaborer. Le décor est celui qui l'entourait à l'époque, fait d'innombrables oliviers.

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction: Thirty-Fifth Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2018

Repris dans l'anthologie Wilde Stories 2018: The Year's Best Gay Speculative Fiction, ed. Steve Berman, septembre 2018

2017 St. Theophilus the Penitent (flash fiction), Apex, février 2017

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"St. Theophilus the Penitent" by Rich Larson quickly describes a form of perverse love, where, every year, a man creates an artificial replica of his dead wife. Like the rest in the contest, it's certainly a meditation on love, and expands on the concept in a surprising way." (Chuck Rothman, Tangent Online, 25 février 2017)

2017 You Too Shall Be Psyche (nouvelle, science-fantasy), Apex, février 2017

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[C]lan girl Reva, angry that Brete, her less-beautiful sister, has been chosen to be the bride of the God in the Pit, decides to replace her. The god turns out to be something unexpected. In fact, the whole world turns out to be something unexpected.” (Paula Guran, Locus, mai 2017)

2017 Cupido (nouvelle, SF), Asimov's, mars-avril 2017

about Marcel, who makes a living by creating tailored pheromones, that will cause the targeted person to fall in lust with Marcel’s client. Marcel himself has a pretty sad love life, and so the story turns on what happens when he falls for one of his ‘targets.’” (Rich Horton, Locus, avril 2017)

Repris dans l'anthologie The Year's Best Science Fiction & Fantasy 2018, ed. Rich Horton, juillet 2018

2017 Dark Warm Heart (nouvelle, horreur), Tor.com, avril 2017

Traduction : Sombre Coeur chaud, traduit par Émilie Laramée, Solaris #209, janvier 2019

Parution simultanée en chapbook. Voir onglet Chapbooks.

2017 Pherobomb (nouvelle), Daily Science Fiction, juin 2017

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2017 An Evening with Severyn Grimes (nouvelle, SF), Asimov's, juillet-août 2017

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Complice de Pierce et ses hommes, Girasol s’introduit virtuellement dans l’unité centrale de la limousine de Severyn Grimes pour permettre le kidnapping de cet homme de 146 ans assez riche pour télécharger son esprit dans le corps de jeunes hommes. Les motifs de Girasol sont cependant bien différents de ceux de Pierce comme celui-ci va s’en rendre compte. (P.C.)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction and Fantasy of the Year: Volume Twelve, ed. Jonathan Strahan, mars 2018

Repris dans l'anthologie The Best Science Fiction of the Year: Volume 3, ed. Neil Clarke, avril 2018

Repris dans l'anthologie The Year's Top Ten Tales of Science Fiction 10, ed. Allan Kaster, juin 2018

Repris dans l'anthologie The Year’s Best Science Fiction: Thirty-Fifth Annual Collection, ed. Gardner Dozois, juillet 2018

* Prix Locus 2018: 32e place (meilleure nouvelle)

2017 Dispo ant the Crow (nouvelle), Mythic Delirium #4.1, juillet-septembre 2017

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2017 L'Appel du Vide (nouvelle, SF), Apex #98, juillet 2017

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"a solid thriller in which Pau, who is working on a promising project for Ceylan Industries, is kidnapped – even though his brain is locked down in a way that nothing can be extracted from it. He eventually learns who his kidnapper is, which leads to the rather wrenching motive, predictably closely tied to the nature of the research project. By this time experienced readers can more or less plot the rest of the story – but that doesn’t matter all that much, as Larson, if indeed working familiar territory, handles things very well." (Rich Horton, Locus, octobre 2017)

2017 Spiked (nouvelle), Abyss & Apex #63, 3e trimestre 2017

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* Prix Sunburst 2018 : nomination (nouvelle)

2017 Travelers (nouvelle, SF), Clarkesworld #130, juillet 2017

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La nacelle d’une femme dont l’identité est inconnue s’ouvre, à bord d’un vaisseau spatial. Elle sait qu’elle ne devrait pas encore être réveillée, mais l’écran indique le déclenchement d’une alarme pour raison de santé et lui indique le chemin du bloc médical. L’arrivée est prévue pour dans trente-deux ans. En avançant, elle entend jouer une chanson à la guitare. L’homme s’appelle Derek, un parmi la centaine de réfugiés qui sont à bord du vaisseau, et prétend s’être réveillé il y a deux mois, également à la suite d’une alarme. Mais jusqu’à quel point peut-elle lui faire confiance ? (P.C.)

Repris dans l'anthologie Clarkesworld: Year Eleven, Volume Two, ed. Neil Clarke, novembre 2019

2017 Heavies (nouvelle, SF), anthologie Infinity Wars, ed. Jonathan Strahan, septembre 2017

"Dexter's a "heavy" (Earther) monitoring a colony world which rebelled fifty years ago but which has been pacified so its moons can be mined by the Earthers. He learns about the world from his native lover, Roode, and we learn from them. However, when the peaceful natives are suddenly gripped by mass psychosis and begin killing heavies, the situation becomes dark and dire and Dexter learns just how heavy the Earther hand is. [...]" (Jason McGregor, Tangent Online, 21 septembre 2017)

2017 The Blurry Man (), Tales to Terrify #293 (en podcast), septembre 2017

Lien Internet (consulté en avril 2019)

2017 The Old Man (novelette), Analog, septembre-octobre 2017

"In "The Old Man" by Rich Larsen, Ezekiel wants nothing more than to kill his father and have him know who did it. Lucky for him the Old Man escaped his cryo-prison. Luckier still, the government thawed Zeke for the task of taking him out. The Old Man has much to atone for and Zeke means to see the debt settled down to the last drop of blood. [...]" (Nicky Magas, Tangent Online, 26 septembre 2017)

* Prix Analog 2017 : 5e place (meilleure novelette)

2017 The Colgrid Conundrum (novelette, fantasy), anthologie The Book of Swords, ed. Gardner Dozois, octobre 2017

Traduction : L'Énigme Colgrid, traduit par Benjamin Kuntzer, anthologie Épées et Magie, Pygmalion, novembre 2019

Les deux compères Crane et Gilchrist arrivent à Colgrid, attirés par la renommée d’une perceuse de coffres nommée Merin. Elle accepte d’ouvrir leur boîte morte, un dispositif qui broie tout son contenu si on essaie de l’ouvrir de force, en échange d’un service. Ils doivent l’aider à se venger de l’implacable dignitaire local, qui a fait fortune grâce au trafic de stupéfiants et qui a tué son mari parce qu’elle avait refusé de travailler pour lui.

Crane et Gilchrist acceptent mais les révélations d’une fillette pauvre à qui Gilchrist fait l’aumône remet tout en question. Elle a vu Merin tuer son mari d’un coup de mousquet. (P.C.)

2018 Penitents (nouvelle, science-fantasy), Beneath Ceaseless Skies #245, février 2018

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"[...] portrays a wholly ruined future Earth in which the more privileged live underground. Mara is one of those, and she’s come to the surface with the help of the wily Scout, to try to rescue her friend Io from the spooky alien creatures who have captured her: it seems these aliens attach to humans they find on the surface, take over their minds, and send them on forced marches. But Scout knows how alluring the attraction of these aliens is – and Mara eventually learns just why, which gives the story (and its title) its moral point." (Rich Horton, Locus, avril 2018)

2018 In Event of Moon Disaster (nouvelle, SF), Asimov’s, mars-avril 2018

"[...] about a two-person team investigating a mysterious crevasse on the Moon, when all of a sudden a second copy of one the team members appears – followed by a third, and so on." (Rich Horton, Locus, mai 2018)

Repris en podcast sur Podomatic. Lien Internet (consulté en avril 2019)

* Prix Asimov's 2018 : victoire (meilleure nouvelle)

2018 Razzibot (nouvelle, SF), Analog, mars-avril 2018

"In this near future SF short, Marisol has just received a razzibot for her fourteenth birthday. The razzibot follows her all day and night, filming her and streaming the feed to social media.

At first the experience is uplifting for Marisol as her following grows slowly. But Marisol would prefer not to share her parents’ marital struggles. Yet this is what her followers most crave. Is there a happy compromise between her need for attention and her need for privacy?

Larson’s tale was a short and well-structured story that was easy to read." (Kevin P. Hallett, Tangent Online, 05 mars 2018)

Repris dans le recueil Tomorrow Factory, octobre 2018

* Prix Analog 2018 : finaliste (meilleure nouvelle)

2018 Safe Space (flash fiction, SF), Daily Science Fiction, mars 2018

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Gen est émerveillée par Novapolis où elle vient d’arriver. Une des petites sphères blanches qu’on appelle les gardiens lui a expliqué que sa demande de réfugiée a été acceptée et qu’on lui a accordé le statut de résidente. Son étui de violon à la main, il lui semble vivre un rêve. C’est alors qu’elle est accostée par un certain Prosper qui lui dit qu’elle ne pourra pas jouer de son instruments dans les lieux publics parce que les ondes sonores troublent les algorithmes des gardiens. Il semble bien plus critique que la nouvelle arrivante. (P.C.)

2018 Our King and his Court (nouvelle, SF), Tor.com, mars 2018

Publication simultanée en chapbook. Voir onglet Chapbooks.

2018 Carouseling (nouvelle, SF), Clarkesworld #139, avril 2018

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"Ostap is an artist, and his lover Alyce is a physicist. She and her team are in Mombasa, ready for a major experiment involving something called the Slip. While they’re apart, they use a virtual reality system, linkwear, which allows them a semblance of contact. Ostap wants to ask her to marry him, but feels it’s not fair to do so right before the experiment – but he does suggest she bring the linkwear with her to the lab. I think the reader can see where this is going: the experiment is a disaster, the lab is destroyed leaving no survivors, and Ostap is devastated, but – well, as I said, the next revelation is obvious." (Rich Horton, Locus, juin 2018)

L'avis de FeydRautha (consulté en février 2020)

L'avis de Gromovar (consulté en février 2020)

2018 Playmates (nouvelle), Daily Science Fiction, avril 2018

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2018 Fifteen Minutes Hate (nouvelle, SF), Apex, mai 2018

Traduction : Les Quinze minutes de la haine, traduit par Émilie Laramée, Brins d'éternité #51, octobre 2018

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"Fifteen Minute Hate," by Rich Larson, is set in the near future and begins with a character named Savina waking up to multiple notifications on her phone. It's not good news. As the story unravels we begin to realize that she lives in a world where social media status is all-important and her crime is gradually revealed. It's perhaps not the newest story idea out there, but Savina's character is well-developed and sympathetic. The story is cleverly done and bears a second read-through. Recommended." (Kat Day, Tangent Online, 23 mai 2018)

2018 Some of these Stars Might Already Be Gone (nouvelle), Daily Science Fiction, 5 juin 2018

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2018 Meat and Salt and Sparks (nouvelle, SF), Tor.com, juin 2018

Parution simultanée en chapbook. Voir onglet Chapbooks.

2018 Molli's Oggles (SF), Terraform, octobre 2018

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[...] Molli is a child who has moved with her family to the big city after living the first part of her life in a more rural environment, or at least one less densely populated and with more wildlife. The change has been hard for her, or at least that’s what her parents tell some friends that are visiting. They’ve had to put an anxiety filer on her oggles, devices that allow her to experience an altered (and sanitized) version of the world that she’s not supposed to be as stressed about. The nature of Molli’s stress, though, isn’t exactly what it seems. The piece is short but captures very nicely how children can adapt to new environments. How they can find the good in most things. But also how there _are_ some things that don’t really come with a silver lining when you’re a kid. A story touched by darkness, it packs a bit of a punch in the end. [...] (Charles Payseur, Quick Sip Reviews, octobre 2018)

2018 Octo-Heist in Progress (nouvelle, SF), Clarkesworld #146, novembre 2018

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"[...] a fun story [...], filled with cyberpunk-ish slang. A young woman has left her sister’s shoes under the bed of a guy who was hosting a house party in his parents’ mansion. She brings in a biohacker to help her get the shoes – in the process, she also gains access to the parents’ safe. A remotely controlled organic octopus is meant to do most of the work in this caper, but when Pico takes matters into his own tentacles, hijinks ensue. [...]” (Karen Burnham, Locus, janvier 2019)

2018 Smear Job (nouvelle, SF), Analog, novembre-décembre 2018

"The protagonist [ ...] undergoes a strange punishment for the crime of a consensual sexual relationship with an underage girl. The authorities modify his perception, so that anyone under eighteen years old appears only as a blur. He goes on to have a normal life, but the change in his vision leads to sad consequences. [...]" (Victoria Silverwolf, Tangent Online, 22 octobre 2018)

2019 Skinned (SF), Terraform, janvier 2019

[...] Millicia is a celebrity attending an event, hoping to make a splash with her latest fashion choice. Only in this future fashion isn’t just about clothes. It’s about bodies, and inhabiting them, and for Millicia and the rest of the world it’s very much about who you’re wearing. The piece walks a line between ridiculous and dark-as-hell, leveraging that razor-thin space to make a statement about bodies and celebrity and, perhaps most of all, the way that wealth shapes harm and abuse and the commodification of flesh. It’s a rather fun piece even as it’s rather disturbing as well, showing how the difference between fashion fame and infamy is blurry indeed. [...]" (Charles Payseur, Quick Sip Reviews, 29 janvier 2019)

2019 Death of an Air Salesman (nouvelle, SF), Clarkesworld #150, mars 2019

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Dans cet univers, la pollution a atteint un tel niveau que tout le monde porte un masque et utilise des bouteilles pour respirer. Par ailleurs, la misère est telle que la plupart des gens transportent leurs possessions dans un sac à dos et dorment dans des cabines de sommeil qu’ils louent à la nuit ou pour une durée plus longue quand ils en ont les moyens. Maya vend des bouteilles d’air de la société Apex Air. Elle sait qu’il est inutile de s’intéresser aux riches, approvisionnés directement par drones, ni aux plus pauvres avec leurs masques antiques. Elle connaît bien son métier et ses clients, ceux qui échappent pendant un bref moment au désespoir lorsqu’ils lui achètent une bouteille. Son seul espoir est de gagner au loto d’Air Apex depuis qu’elle a vu les images de promotion. Un jour, en partant au travail, elle remarque un garçon qui marche lentement, un foulard rouge autour du cou, comme s’il sortait d’une publicité. Sous le regard incrédule de Maya, il s’arrête devant l’unité 389 – son unité – et y pénètre. Mais , dans un tel monde, y a-t-il encore place pour une histoire d’amour entre Maya et celui dont elle découvrira qu’il s’appelle Dima ? (P.C.)

2019 Contagion’s Eve at the House of Noctambulous (SF), F & SF, mars-avril 2019

"[...] reminded me of Dale Bailey’s exceptional F&SF story from last year, ‘‘The Donner Party’’. This is set after an apocalypse caused by a plague. The rulers waited things out underground, emerge genetically altered, and enslave the few survivors of those who stayed above. Burgewick is the younger son of one of the rich families, bullied by his brother, and friends with one of their slaves. This Contagion’s Eve will be his first ‘‘hunt’’ – in which the family members hunt force-grown clones of themselves – but Burgewick’s hunt will be different, thanks to his brother. It’s a dark story, and uncompromising in its portrayal of a wholly awful society." (Rich Horton, Locus, mai 2019)

2019 Painless (SF), Tor.com, avril 2019

Parution simultanée en chapbook. Voir onglet Chapbooks.

2019 Scrubbed (), Bourbon Penn, juillet 2019

Traduction : Décrassage, traduit par Émilie Laramée, Galaxies nouvelle série #61/103, octobre 2019

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Un couple s’assoit dans la salle d’attente déserte d’une clinique qui pratique le décrassage, c’est-à-dire la suppression des souvenirs non désirés. L’homme, Jasper, est âgé de vingt ans et quelques, la femme, Béa, a la trentaine. Elle a lui reproche d’utiliser des formules détournées pour évoquer ce qu’il lui a fait subir. Alors qu’ils étaient bons amis et qu'elle est mariée, il l’a contrainte à une fellation après un dîner trop arrosé.(P.C.)

2019 Can You Watch My Stuff (nouvelle, SF), Asimov's, septembre-octobre 2019

"Can You Watch My Stuff” by Rich Larson riffs on popular geek culture in a surreal tale with exactly enough realism to poke fun at our daily experiences. What starts in an unassuming coffee shop ends in an unassuming coffee shop, coming full circle after a very inconvenient alien appearance." (Michelle Ristuccia, Tangent Online, septembre 2019)

* Prix Asimov's Readers 2020 : finaliste (nouvelle)

2019 All Electric Ghosts (), in Clarkesworld, octobre 2019, accompagné du podcast

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"[...] a wild ride. The story follows Benny, a drug addict-turned alien savior, as he works to reunite a bunch of unnamed and otherwise unknown alien species from a similarly unknown group of people looking to do something even more unknown to them. [...]" (Mike Wyant Jr., Tangent Online, octobre 2019)

2019 The Star Plague (fantasy), Beneath Ceaseless Skies #289, octobre 2019

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"[...] a Viking is exiled by his people, for a reason revealed late in the story. In England, he is nearly killed and temporarily blinded by a meteor that crashes to Earth. Healed by monks, he is again cast out, but returns to fight a monster that possesses the body of a monk and transforms its victims into killer zombies. [...]" (Victoria Silverwolf, Tangent Online, octobre 2019)

2019 Growing and Growing (horreur), Nightmare #86, novembre 2019, accompagné du podcast

Lien Internet (consulté en novembre 2019)

"[...] It follows Ignacio and Hector, two brothers in Oaxaca, Mexico. One night they are walking through the city when they come upon a baby with a strange deformation and covered in gasoline. Like any good people would, they decide to rescue the baby, and that’s when things get weird. [...]" (Alex Granados, Tangent Online, octobre 2019)

2020 How Quini the Squid Misplaced His Klobučar (SF), Tor.com, janvier 2020

Parution simultanée en chapbook. Voir onglet Chapbooks.

Sélection d'essais

Article sur Rich Larson :

2019 Émilie Laramée : La Traduction de textes de science-fiction en français : le cas de Rich Larson, Galaxies nouvelle série n¨61/103, octobre 2019

Émilie Laramée présente Rich Larson et discute des questions que pose la traduction de ses textes, en français québecois et en français hexagonal. Elle aborde en particulier le problème liés aux néologismes, aux mots polysémiques et aux expressions relevant du langage parlé. Elle-même est la traductrice de : Dark Warm Heart (Sombre coeur chaud), Fifteen Minutes Hate (Les Quinze minutes de la haine), Scrubbed (Décrassage) et Corrigé.

LIENS INTERNET

Site personnel :

https://richwlarson.tumblr.com/ (consulté en septembre 2019)

Encyclopedia of Science Fiction :

rien (consulté en septembre 2019)

Internet Speculative Fiction Data Base :

https://www.isfdb.org/cgi-bin/ea.cgi?186607 (consulté en septembre 2019)

Wikipedia :

rien (consulté en septembre 2019)

NooSFere :

https://www.noosfere.org/livres/auteur.asp?numauteur=2147202993&niveau=nouvelles (consulté en septembre 2019)

Quarante-Deux :

rien (consulté en septembre 2019)